راهنمای خرید اور فرز

  • 07 مرداد 1399

اور فرز نجاری

اگر بخواهیم کارایی ابزار اور فرز نجاری را به ساده‌ترین شکل ممکن شرح دهیم می‌توانیم به طرح و شیارهای منظم موجود در وسایل چوبی مختلف اشاره کنیم. وسایلی مثل قاب‌های عکس، درهای چوبی، کابینت‌های MDF و هر وسیله دیگری که برای ساخت آن‌ها نیاز به ایجاد طرح‌ها و شیارهای مختلف و متفاوت است. کارآیی این دستگاه از آن لحاظ حائز اهمیت است که می‌تواند برای ایجاد انواع طرح و شیار بر روی سطوح مختلف قطعات استفاده شود؛ بدون اینکه بعد از انجام کار نیازی به سنباده زنی مجدد وجود داشته باشد.

این دستگاه در سایزها و قدرت‌های متفاوتی عرضه می‌شود که میزان قدرت و سایز آن با هم نسبت مستقیم دارد؛ به این معنا که دستگاه‌های کوچک‌تر قدرت کمتری دارند و دستگاه‌های بزرگ‌تر به خاطر قدرت بیشتری که دارند برای کارهای سنگین‌تر و بزرگ‌تری استفاده می‌شوند. اگر از اور فرز نجاری برای کاربردهای کارگاهی (سایزهای بزرگ‌تر) استفاده می‌شود، کاربر ملزم به استفاده از میز فرز هم می‌باشد.

توان و سرعت اور فرز

عموما فرزهای نجاری قابلیت تنظیم سرعت ندارند و با توجه به این نکته که هرچه سرعت چرخش تیغه فرز بالاتر باشد کیفیت سطح کار نیز بیشتر می‌شود، این دستگاه‌ها با حداکثر توان و سرعت کار می‌کنند. هرچند قابلیت تنظیم دور در فرزکاری قطعه‌کارهای متفاوت (با میزان سختی متفاوت) امتیاز محسوب می‌شود اما میزان سرعت دستگاه به توان موتور بستگی دارد. سرعت یا تعداد دور در حالت آزاد از پارامترهای اصلی دستگاه است که روی برچسب مشخصات دستگاه (برحسب دور بر دقیقه) حک می‌شود.

نکته قابل توجه دیگر قابلیت استارت آرام دستگاه است. استارت آرام که به معنای هرچه کمتر کردن میزان لرزش دستگاه در لحظه شروع به کار است جزو امتیازات دستگاه محسوب می‌شود. کارکرد آن به این صورت است که دستگاه در لحظه استارت اولیه با سرعتی کمتر از سرعت نهایی شروع به‌کار می‌کند و تنها با گذشت چند ثانیه به ماکسیمم سرعت خود می‌رسد.

صفحه کفی

عموما فرزهای نجاری دارای دو نوع صفحه «متحرک» و «ثابت» هستند. صفحه‌های ثابت با دارا بودن قابلیت نصب بر روی میز کار برای ایجاد انواع شیارها و نر‌ و ‌مادگی اتصالات مناسب‌اند و قابلیت طرح زنی در لبه های قطعه کار را دارند، به علاوه در فرزهای نجاری با صفحه های ثابت، کاربر در حین کار کنترل بهتری بر روی دستگاه دارد. این در حالی است که در صفحه های متحرک امکان کنترل کمتری وجود دارد؛ اما در عوض میزان عمق شیار در این مدل قابل تغییر بوده و در محدوده کنترل کاربر است.

همچنین میزان نفوذ ابزار درون قطعه کار (عمق برش) به وسیله پیچ تنظیم روی دستگاه قابل تغییر و تنظیم است. در بعضی موارد نیز دستگاه به‌همراه گونیای مخصوصی ارائه می‌شود که در این صورت برای شیار زنی با فاصله ثابت از لبه هم مناسب است.

ابزار و ابزار گیر

محدودیتی در طرح‌های قابل پیاده‌سازی با این دستگاه وجود ندارد و تا جایی که تخیل اجازه می‌دهد گستردگی و تنوع طرح ابزار وجود دارد. ابزارهایی هم وجود دارد که برای هم‌سطح کردن برآمدگی‌های سطح قطعه کار استفاده می‌شوند. نکته بسیار مهمی که در این مورد وجود دارد تفاوت در سایز ابزار است. سایز ابزار در حقیقت همان ضخامت بدنه تیغه است که باید با سایز ابزار گیر اورفرز هماهنگ باشد؛ لذا قبل از انتخاب ابزار باید از سایز ابزار گیر فرز خود مطلع باشید. دستگاه‌های قدیمی‌تر دارای ابزار گیر ثابت بوده و قابلیت کار با ابزاری با سایز ثابت را دارند؛ اما در مدل‌های جدید، ابزار گیر قابلیت نصب ابزار در دو یا سه سایز مختلف را دارند.تعویض و یا جاگذاری ابزار درون ابزار گیر دستگاه از طریق یک یا دو پیچ تنظیم کننده انجام می‌شود که آچار مخصوص تنظیم آن، به همراه دستگاه ارائه می‌شود.

نکات ایمنی در کار با اور فرز

در حین استفاده از ابزار اور فرز علاوه بر به کار بستن نکات ایمنی عمومی موجود پیرامون استفاده از وسایل برقی، باید قبل از شروع به‌کار، از نبودن میخ یا منگنه‌های فلزی درون قطعه کار اطمینان حاصل کرد؛ چراکه وجود منگنه یا میخ فلزی درون قطعه کار ممکن است به ابزار یا حتی خود دستگاه آسیب بزند. با وجود اینکه برروی اکثر فرزهای نجاری به منظور پرتاب نشدن خرده چوب‌های تراشیده شده، یک طلق پلاستیکی وجود دارد اما بهتر است در هنگام کار از عینک ایمنی هم استفاده شود.

همرسانی :

منتخب هفته

دیدگاه خود را بیان کنید


دیدگاه کاربران