02 اسفند 1399
نکات فنی محصولات
ابزارهای ایمنی مورد نیاز یک استادکار

فعالیت های صنعتی بدون خطر نیستند و در حین کار امکان بروز حوادث وجود دارد. ابزارهای زیادی در کارگاه‌های ما وجود دارد. از ابزارهای دستی کوچک و بزرگ گرفته تا ابزارهای رومیزی و ایستاده برقی که یک استاد کار بخش زیادی از روز خود را با آن‌ها سر می‌کند. به عبارت دیگر استفاده از ابزارهای دستی و برقی اگر چه موجب سهولت و سرعت کار می شوند اما می توانند خطرآفرین نیز باشند. به همین دلیل وجود ابزارهای ایمنی در حین کار اهمیت پیدا می کند. این ابزارها به کاربران کمک می کند تا میزان خطرات را به حداقل ممکن برسانند. خطراتی همچون ورود گردو خاک، تراشه های فلزی یا چوب ناشی از فعالیت های براده برداری، سنگ زنی، اره کردن، چکش کاری، استفاده از ابزار برقی یا ابزار بادی قوی پاشیدن مواد شیمیایی، مواد خورنده، مایعات داغ یا سایر محلول های خطرناک، برخورد اجسام از قبیل شاخه درختان، زنجیرها، ابزار یا طناب، انرژی ساطع شده از جوشکاری، اشعه مضر ناشی از استفاده از لیزر یا انواع دیگر اشعه ها (مانند گرما، جرقه و ذرات پرتاب شونده) ممکن است چشم یا صورت را تهدید کنند.

02 اسفند 1399
نکات فنی محصولات
انواع کارواش

کارواش ها امروزه برای موارد بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. با فرارسیدن عید داشتن وسیله ای که هم در خانه تکانی و تمیز کردن ماشینتان کمک کند میتواند بسیار مفید باشد. استفاده گسترده ای از کارواش می توان کرد. با فشار زیادی که دستگاه تولید می کند شما می توانید انواع سطوح را تمیز کنید. برای شستن فرش نیز می توان از آن استفاده کرد. برای تمیز کردن کاشی های حمام و حیاط وسیله ای بسیار کاربردی است. با استفاده از این دستگاه میزان آب مصرفی نیز کاهش خواهد یافت. در هنگام خرید کارواش باید به نکاتی همچون اندازه دستگاه، بار دستگاه، ذغالی یا دینامی بودن موتور و همچنین قیمت آن توجه کرد.

04 شهریور 1399
نکات فنی محصولات
کلاس لیزر چیست

شاید تا کنون برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که منظور از کلاسی که بر روی دستگاه هایی با پرتو لیزر ذکر می شود چیست؟ میزان خطرات لیزر با کلاسهای آن سنجیده می شود. هر چه کلاسهای لیزر بالاتر باشد، به این معنی است که خطرات بیشتری دارد. لیزرهای کلاس پایین تر خطراتی برای بینایی ندارند اما لیزرهای کلاس بالاتر، نه تنها برای بینایی بلکه برای پوست هم ضرر دارند.

04 شهریور 1399
نکات فنی محصولات
گیرنده دیجیتال ( دتکتور) چیست

بیشتر تراز های لیزری موجود در بازار جهانی دارای برد تا ۱۰ متر می باشند. تراز هایی همچون دیوالت، بوش، استابیلا، لایکا، ریجید، هیوندایی، رونیکس،جی اس بی و….، اکثر کاربرانی که از این برند ها استفاده می کنند همواره دنبال راهی برای بهتر دیدن خط تراز در متراژ بالاتر از استاندارد تراز هستند. اکثر ترازها دارای خط لیزر به رنگ قرمز هستند که در نور افتاب به راحتی دیده نمی شوند، از این رو کاربران از عینک لیزری استفاده می کنند که البته کارایی لازم را ندارد. گیرنده دیجیتالی (دتکتور) دستگاهی است که به کاربر کمک می کند خط تراز را در متراژ ۵۰ متر (بستگی به مدل تراز و گیرنده دارد) پیدا کند.

04 شهریور 1399
نکات فنی محصولات
آشنایی با تراز لیزری و کاربرد آن

تراز لیزری یکی از ابزارهای اندازه گیری و از خانواده‌ی ابزار آلات دستی می‌باشد که به منظور تراز نمودن، ایجاد و سنجش شیب و یا عمود کردن سطوح مختلف بهکار می‌رود. همان‌طور که می دانید با توجه به رشد سریع علوم طراحی و معماری، استفاده از ابزار آلات قدیمی مانند شاقول و … باعث بالا رفتن خطا می‌شود، به همین دلیل افراد می‌بایست از ابزار آلات دقیق‌تری مانند تراز لیزری استفاده کنند. این ابزار با استفاده از فن آوری لیزر بدون و بدون نیاز به نخ یا سیم عملیات تراز کردن را در کسری از ثانیه انجام می‌دهد که این روش دارای دقت به مراتب بسیار بالاتری نسبت به روش‌های قدیمی و سنتی می‌باشد.

04 شهریور 1399
نکات فنی محصولات
سیستم DES در سنگ فرز ها چیست

کلمه انحصاری DES در کاتالوگ های ابزار الات صنعتی (سنگ فرزها) به معنی ضد گردو غبار بودن آرمیچر دستگاه است. در شرکت های معتبر ابزار سازی از نوعی کاور در فرزها استفاده می شود که به دستگاه این امکان را می دهد از ورود سنگ ریزه (شن ریزه) به داخل سیم پیچی دستگاه جلو گیری کند.

04 شهریور 1399
نکات فنی محصولات
چراغ او سی O.C در اینورتر چیست

در تکنولوژی ساخت اینورتر های جوشکاری جدید از لوازم الکترونیکی استفاده شده است. انواع بردها، خازن ها، دیود ها، ای سی ها ، ای جی بی تی ها و ما سفت ها. در گذشته، در ساخت دستگاه جوش ها از هسته سیم پیچی مس و یا آلومینیوم استفاده می شد. این دستگاه ها در ابعاد کوچک و بزرگ ساخته می شد که برای خنک شدن هسته از فن، استفاده می کردند. برای دستگاه جوش ها با آمپر بالا تر از روغن سوخته برای خنک کردن، هسته سیم پیچ استفاده می کردند. امروزه با پیشرفت علم فن های با سرعت زیاد ساخته شده، که عمل خنک کردن اینورتر های جوشکاری را انجام می دهند.

04 شهریور 1399
نکات فنی محصولات
ژول چیست و چگونه محاسبه می شود

ژول به انگلیسی ( Joule ) یکای اندازه گیری انرژی و کار در سامانه استاندارد بین‌المللی یکاها یا دستگاه SI است. این یکا به افتخار جیمز ژول فیزیکدان انگلیسی نام گذاری شده‌است.

04 شهریور 1399
نکات فنی محصولات
سیستم ماسفت و ای جی بی تی در اینورتر چیست

در گذشته برای جوشکاری آهن الات و دیگر فلزات دستگاه هایی تولید می شد که از سیم پیچی مس وآلمینیوم ساخته می شد. بعضی ار دستگاه ها با روغن خنک می شدند و بعضی دیگر با جریان هوا، اکثر این دستگاه جوش ها به علت حجم زیاد سیم پیچی و هسته داخلی بسیار سنگین بودند و مشکلات زیادی را برای حمل و نقل برای کاربران ایجاد می کردند. از دیگر ایراد های این مدل دستگاه ها مصرف زیاد برق بود. کار کردن با این ترانس جوش ها محدود بود یعنی هر مدل ترانس جوش کار خاص خودش را انجام می داد. برای مثال برای زدن جوش استیل نیاز به ترانس جوشی بود که توانایی جوش دادن استیل را داشته باشد. با مرور زمان و پیشرفت علم دستگاه های قدیمی جای خود را به اینورتر ها دادند. اینورتر ها نسل جدید دستگاه جوش ها هستند که دیگر نیازی به سیم پیچی های سنگین ندارند.

04 شهریور 1399
نکات فنی محصولات
گشتاور چیست

حاصل ضرب برداري نيروي وارد بر يك جسم از نقطه اثر نيرو تا نقطه اي كه جسم بر اثر همين نيرو دوران مي كند گشتاور يا تورك (Turaqe) نام دارد .گشتاور به معناي نيروي لازم براي گرداندن يك جسم است. گشتاور توليد شده توسط يك موتور توان رانشي يا كششي را براي گرداندن چرخها به وجود مي آورد.

03 شهریور 1399
نکات فنی محصولات
راهنمای خرید دستگاه جوش

اگر به دنبال خرید یک دستگاه جوش هستید نکاتی وجود دارند که قبل از اقدام به خرید باید به آنها توجه نمود. چه برای مصارف خانگی و چه برای مصارف صنعتی، دستگاه جوش باید بر اساس توانایی ها و متناسب با نیاز مصرف کننده تهیه گردد. جوشکاری در حقیقت عمل چسباندن دو فلز شبیه به هم به وسیله ذوب هردوی آنها یا ذوب فلز دیگری به عنوان پر کننده و چسباننده دو قطعه کار است. در جوش قوس الکتریک، در حقیقت قوس الکتریکی به وجود آمده بین الکترود و فلز قطعه کار باعث ذوب شدن الکترود و عمل کردن آن به عنوان چسباننده دو قطعه کار می شود. نحوه کار دستگاه جوش در واقع دریافت جریان متناوب (AC) با ولتاژ بالا و شدت جریان پایین، و سپس تبدیل آن به جریان مستقیم (DC) با ولتاژ پایین و در عوض شدت جریان بالا است. دستگاه های متفاوت توانایی تولید شدت جریانهای متفاوتی را دارند که هرچه کاربر به جوش قوی تری نیاز داشته باشد و استفاده دستگاه به سمت صنعتی و کارگاهی برود توانایی تولید شدت جریان بالا دستگاه هم بالاتر میرود. شدت جوشکاری مورد نیاز ما رابطه مستقیم با ضخامت قطعه کار دارد.

03 شهریور 1399
نکات فنی محصولات
معرفی روش ها، فرآیند ها و ابزار جوشکاری

جوشکاری یک روش تولید است که هدف آن اتصال دائمی مواد مهندسی مثل فلز، سرامیک، پلیمر و کامپوزیت به یکدیگر است. این اتصال نیاز به استحکام بالا دارد. فرآیندهای جوشکاری به دو دسته اصلی جوشکاری ذوبی و جوشکاری غیرذوبی تقسیم می شوند.

03 شهریور 1399
نکات فنی محصولات
مزایای جوشکاری ذوبی و جوشکاری حالت جامد

جوشکاری به دلیل تنوع بسیاری که دارد به یکی از پرکاربردترین روش های اتصال تبدیل شده است. اگر به اطراف خود نگاهی بیندازید متوجه می شوید در ساخت و تولید بسیاری از ساختمان ها، وسایل نقلیه، لوازم خانگی و … از انواع جوشکاری بهره گرفته شده است. جوشکاری یکی از اصلی ترین روش ها برای اتصال مواد فلزی و غیر فلزی می باشد که جایگاه مهمی در پیشرفت جامعه امروزی دارد. اگر بخواهیم به طور مختصر توضیح دهیم که جوشکاری چیست، باید بگوییم جوشکاری فرآیندی است که با استفاده از حرارت و ذوب کردن، دو ماده فلزی یا غیر فلزی که ممکن است همجنس یا غیر همجنس باشند را به صورت موضعی در هم آمیخته و به صورت دائمی به یکدیگر متصل می کنند. انواع جوش در فرآیند های جوشکاری به صورت کلی در دو دسته جوشکاری ذوبی و جوشکاری حالت جامد (غیر ذوبی) تقسیم بندی می شوند، که در ادامه به بررسی هر یک از این موارد می پردازیم.

03 شهریور 1399
نکات فنی محصولات
کاربرد پوشش الکترود و انواع آن

الکترود، مفتولی از جنس فلز یا گرافیت است که توسط پوششی به نام فلاکس احاطه شده است. با استفاده از الکترود می توان جریان برق تولید شده توسط تجهیزات جوشکاری را عبور داده و با استفاده از آن حرارت لازم برای اتصال دو قطعه را ایجاد کرد. انواع الکترودها را از نظر ساخت، ذوب و پوشش تقسیم بندی می کنند.

03 شهریور 1399
نکات فنی محصولات
قیمت پروفیل بر و عوامل موثر بر آن

دنیای صنعت همواره در حال تغییر و تحول و پیشرفت همگام با دنیای تکنولوژی است، اگر بخواهیم به تشریح این نکته بپردازیم باید این چنین بگوییم که صنعت‌گران هم مانند دیگر اقشار جامعه و دیگر شاخه‌های شغلی به دنبال ابزار و وسایلی هستند که بتوانند توسط آن‌ها کارشان را با صرف وقت و هزینه کمتر و همین‌طور آسان‌تر انجام بدهند. قیمت پروفیل بر هم بسته به امکانات و ویژگی‌هایی که طی سال‌های مختلف کسب کرده است متفاوت خواهد بود.

03 شهریور 1399
نکات فنی محصولات
سیم جوش و انواع آن

در انجام برخی از انواع جوشکاری ها احتیاج به یک ماده جهت پرکردن فضاهای خالی داریم که به آن سیم جوش گفته می شود. سیم جوش ها دارای ترکیبات شیمیایی شبیه به فلز پایه هستند و در انواع مختلفی متناسب با فلزهای آهنی و غیر آهنی وجود دارند. در حالت کلی سیم جوش ها به دو نوع سیم جوش های توپر (Solid Wires) و سیم جوش های تو پودری (Cored Wires) تقسیم بندی می شوند.

03 شهریور 1399
نکات فنی محصولات
آشنایی با سنگ فرز

یک استادکار به ابزار مختلفی برای انجام کارهایش نیاز دارد. اگر شما هم جزو افرادی هستید که به انجام کارهای فنی علاقمند هستند، باید ابزار لازم برای انجام امور مختلف فنی را تهیه نمایید. در برخی مواقع باید کارهایی مانند برش و یا سایش را بر روی قطعه کار اعمال نمایید؛ بهترین ابزار چند کاره برای چنین کاری دستگاه سنگ فرز است.

03 شهریور 1399
نکات فنی محصولات
آشنایی با دستگاه جوش و تفاوت آن با اینورتر

دستگاه های جوشکاری در تولید قطعاتِ صنعتی و اتصال آن ها به یکدیگر کاربرد زیادی دارند. پس از انجام جوشکاری به وسیله دستگاه های جوش، اتصال دائم ایجاد شده و دیگر امکان جدا کردن قطعاتِ متصل شده به یکدیگر وجود ندارد. دستگاه های جوش می توانند به صورت لیزری، شیمیایی و یا الکتریکی باشند که می توان از هر کدام از آن ها در زمان مناسب استفاده کرد.

03 شهریور 1399
نکات فنی محصولات
اینورتر جوشکاری و معایب و مزایای آن

اینورتر جوشکاری نسل نسبتا جدید و نوآورانه دستگاه های جوشکاری است که در قیاس با مدل های قدیمی که ما می شناسیم از مزایای زیادی برخوردار است. در اینورترهای جوشکاری تکنولوژی سیلیکون جایگزین رکتیفایرهای مس / آلومینیوم سنگین دستگاه های جوش سنتی شده است. زمانی که اینورتر جوشکاری برای اولین بار معرفی شد مانند هر فناوری نوظهور مشکلاتی داشت که نمی توان انکار کرد. اما با گذشت زمان تکنولوژی اینورترها به طور مداوم پیشرفت کرد و امروز به یک فناوری قابل اعتماد و کم هزینه تبدیل شده که مزایای بسیاری دارد.

03 شهریور 1399
نکات فنی محصولات
تفاوت چکش تخریب گیریسی و روغنی

امروزه شرکت های ابزار سازی زیادی وجود دارند که ابزار آلات زیادی برای زندگی بهتر تولید می کنند. هرکدام از این شرکت ها، مهندسین و طراح های مجربی دارند که با علم روز جلو می روند و ابزار تولید می کنند کلیه چکش تخریب ها برای خنک شدن گیربکس،از دو نوع گیریسی و روغنی ساخته شده اند.هر کدام از این خنک کننده ها و روان کننده ها خاصیت و معایب خاص خود را دارند.

08 مرداد 1399
نکات فنی محصولات
نکات ایمنی در جوشکاری

رعایت نکات ایمنی و تخصصی ایمنی، خود یکی دیگر از مشکلات عظیم جوشکاری است، بطوریکه فرضاً انفجار یک کپسول مانند یک بمب می تواند جان صدها نفر را به خطر اندازد، در حالیکه مثلاً در کارگاه تراش و ریخته گری، خطرها تا این حد بالا نیستند و کوچکترین بوی گاز ناشی از عدم اتصالات صحیح و اصولی، ممکن است جان عده ای را به خطر اندازد.

08 مرداد 1399
نکات فنی محصولات
مزایا و معایب میخکوب برقی

اگر یک میخکوب در جعبه ابزار داشته باشید انجام تمام پروژه های بازسازی و نوسازی ساده تر و سریع تر خواهد شد. میخکوب ها در دو مدل بادی و برقی در بازار عرضه میشوند، اما کدام یک بهتر هستند؟ در این نوشته مزایا و معایب میخکوب برقی را بیان کرده ایم تا با مطالعه آن انتخاب بهتر و راحت تری از میان دو مدل میخکوب بازار داشته باشید.

08 مرداد 1399
نکات فنی محصولات
راهنمای کار با چوب

کار با چوب از آن دسته کارهایی است که با وجود طرفداران زیادی که دارد؛ کمی هم ترسناک است. ترسناک از این لحاظ که ترکیب مواد خام با شکل‌ها و طرح‌های مختلف برای ساخت وسایل جدید کار سخت و پیچیده‌ای است، که البته با آموزش و تلاش قابل یادگیری است. حال اگر اصول کار را یاد بگیرید می‌توانید خیلی زود کارهایی با خلاقیت و طرح‌های عالی بسازید و حتی بعد از کمی پیشرفت سفارش هم بگیرید.

08 مرداد 1399
نکات فنی محصولات
راهنمای خرید دریل شارژی

اصلی ترین تفاوت دریل های شارژی با نمونه های کابلی خود راحتی در استفاده و قدرت است. برترین مزیت دریل شارژی قابلیت استفاده در مکان هایی است که دسترسی به برق و یا منبع تغذیه نداریم. همچنین در مقایسه با نمونه های برقی، استفاده از آنها امن تر بوده و سروصدای کمتری ایجاد میکنند. هرچند قدرت کمتری دارند اما با پیشرفت روش های ساخت، نسل جدید دریل شارژی نسبت به نمونه های کابلی خود از قدرت یکسانی برخوردارند. همچنین نمونه های جدید دریل شارژی علاوه بر سوراخکاری به دلیل قابلیت تولید گشتاورهای متفاوت توانایی انجام کار در نقش پیچ گوشتی برقی را نیز دارند.

08 مرداد 1399
نکات فنی محصولات
تفنگ میخکوب و ویژگی های آن

ابزارهایی هستند که بیشترین موارد استفاده‌شان در کارهایی مثل تعمیرات یا ساخت و سازهای سبک است. این نوع ابزار با پوشش دادن طیف وسیعی از کاربران، افراد زیادی را به خود جذب کرده‌اند، افرادی که برای خرید ابزار آلات مورد نیازشان به اطلاعاتی احتیاج دارند تا بتوانند بر اساس آن مناسب‌ترین خرید را انجام دهند. تفنگ میخکوب و منگنه کوب هم از همین دسته ابزار آلات با کاربردهای عمومی هستند که به طور مداوم توسط طیف وسیعی از کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرند. تنوع بالای این ابزار ما را بر این داشت که در این مقاله به ویژگی‌های یک تفنگ میخکوب مناسب بپردازیم.

08 مرداد 1399
نکات فنی محصولات
آشنایی با رنده برقی نجاری

اولین مرحله بعد از برش چوب و اره کاری برای از بین بردن ناصافی و یا زواید ظاهری، رنده کاری قطعه است. رنده های دستی از ابزارهای قدیمی در نجاری میباشند. هرچند مکانیزم کارکرد نوع برقی و دستی باهم کمی متفاوت است اما کاربرد یکسان دارند. رنده برقی با برداشتن یک لایه از روی سطح چوب باعث افزایش کیفیت سطح و از بین رفتن زواید ظاهری من جمله جای اره و یا گره های سطح چوب میشود اما باید توجه نمود که رنده برقی قادر به تغییر فرم سطح نبوده و در صورت نیاز به تغییر فرم سطوح باید از ابزارهای سنگین تر کارگاهی استفاده نمود. این دستگاه علاوه بر بالابردن کیفیت سطح برای ایجاد دوراهه نیز بکار برده می شود. دو راهه در حقیقت ایجاد یک زاویه نود درجه در لبه قطعه کار می باشد. توانایی ایجاد دوراهه یکی از مزیت های رنده برقی است که در ساختن درب های چوبی، برگی برنده به حساب می آید.

07 مرداد 1399
نکات فنی محصولات
راهنمای خرید اور فرز

اور فرز نجاری یکی از ابزارهایی است که در زندگی روزمره امروزی نقش بسیار پررنگی دارد. هرچند عجیب اما این مساله واقعیت دارد؛ از دیرباز تا کنون چوب به عنوان یکی از بهترین انتخاب‌ها برای ساخت ابزار و وسایل مورد نیاز زندگی بوده است؛ ماده‌ای که شاید استفاده از آن برای ساخت ابزار، کار راحتی باشد اما صیقل دادن آن به ویژه در انواع طرح‌ها و مدل‌های امروزی بدون استفاده از ابزارهای پیشرفته و مدرن کار دشواری است. این دستگاه که یکی از آشناترین اسامی ابزار نجاری است که امروز جایگزین مناسبی برای بسیاری از ابزار نجاری دستی به شمار می‌رود.

07 مرداد 1399
نکات فنی محصولات
راهنمای کار با اره میزی

بریدن یک الوار با دست کار سخت و دشواری است؛ صاف و مستقیم نگاه داشتن تیغ اره تقریبا غیر ممکن است و برش صاف و دقیقی نخواهیم داشت. ابزار مناسب برای برش چوب های قطور یا عریض اره میزی نام دارد. اره میزی در حقیقت یک اره گرد است که در مرکز یک میز کار قرار گرفته و معمولا یک تیغه راهنما برای هدایت قطعه کار نیز دارد. با کمک راهنما الوار را به آرامی به سمت تیغ اره هدایت می کنیم و یک برش دقیق در کل الوار ایجاد می شود. کمترین تلاش برای دریافت بهترین نتیجه، اره میزی دقیقا همان چیزی است که هر نجار به آن احتیاج دارد. بزرگترین نقطه ضعف این ابزار قدرتمند آن است که اگر به درستی استفاده نشود، به شدت خطرناک خواهد بود. این مطلب نوشته شده تا مطمئن شود پس از پایان کار برش، استادکار در همان وضعیتی کار را تمام کند که شروع کرده بود.

07 مرداد 1399
نکات فنی محصولات
راهنمای کار با اره فارسی بر

اره فارسی بر یکی از کاربرد ترین ابزارهایی است که یک استادکار میتواند داشته باشد. فارسی بر تقریبا برای انجام هر پروژه ای کاربرد دارد. از ساخت اشیا تزئینی گرفته تا برش قرنیزها و حاشیه ها در خانه؛ اره فارسی بر تقریبا همه جا کاربرد دارد. اما پیش از کار با فارسی بر نکاتی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرند. نکاتی که اصول اولیه کار با اره فارسی بر هستند.

07 مرداد 1399
نکات فنی محصولات
راهنمای خرید تیغ اره

تیغه اره نخستین نکته ای که در هنگام خرید تیغ اره می بایست مد نظر قرار داد، اندازه قطر آن است. در مرحله بعد باید به سوراخی که در مرکز تیغ اره است توجه کنیم که می بایست با اره برقی شما از لحاظ اندازه دارای انطباق باشد.