آشنایی با رنده برقی نجاری

  • 08 مرداد 1399

ویژگی های رنده برقی

انتخاب رنده برقی متناسب با نیاز کاربر باعث بالا رفتن سرعت و بازدهی می شود که دانستن نکات فنی مربوطه لازم و ضروری می باشد. در ادامه به برخی از آنها اشاره می شود.

1.توان دستگاه

توان تولیدی دستگاه مربوط به موتور و متعلقات داخلی دستگاه می شود که با توجه به نیاز کاربر رنده های برقی در توان های مختلف ساخته و ارائه می گردند.هرچه حجم و نیاز به عمق رنده کاری بالاتر رود، توان بیشتری مورد نیاز میباشد.

2.ظرفیت رنده کاری

ظرفیت رنده کاری در حقیقت عرض قابل پوشش به وسیله دستگاه می باشد که رابطه مستقیم با طول تیغه دستگاه دارد. ظرفیت رنده کاری در رنده های برقی ثابت بوده پس توجه به این نکته در انتخاب حائز اهمیت است.علاوه بر ظرفیت رنده کاری در حالت مستقیم، ظرفیت رنده کاری در حالت بغل دوراهه نیز مهم بوده که مربوط به سطح قابل پوشش توسط رنده در حالت ایجاد زوایای قائم می باشد. برای ایجاد شیار در لبه های قطعه کار (مانند شیار نود درجه لبه درب های چوبی ) به منظور راحتی در اندازه گیری عمق و عرض شیار، یک گونیای قابل تنظیم در کنار رنده قرار می گیرد که کار اندازه زنی را به مراتب ساده تر می نماید و به دستگاه اجازه لایه برداری بیش از حد مجاز را نمی دهد.

3.تیغه

 مسئول اصلی عمل برش و لایه برداری تیغه های دستگاه می باشند. هر رنده برقی دارای دو تیغه می باشد که مطابق شکل زیر مکانیزم برش را در آنها مشاهده می نمایید.

4.تیغه رنده برقی

این دو تیغه روی چرخ دوار دستگاه نصب شده که با چرخش چرخ دوار، عملیات برش انجام می گردد. نکته قابل توجه جنس تیغه ها و قابلیت تیزشوندگی آنها است. نمونه های جدید مجهر به تیغه هایی از جنس فولاد تند بر بوده که علاوه بر عمر طولانی قابلیت تیز شوندگی را نیز دارند.

5.عمق رنده کاری

میزان عمق رنده کاری به وسیله پیچ تنظیم روی دستگاه قابل تنظیم و تغییر می باشد. در واقع با تغییر ارتفاع صفحه جلویی دستگاه نسبت به صفحه پشتی، میزان عمق رنده کاری تعیین می گردد. در دستگاه های متفاوت با توجه به توان دستگاه و نوع طراحی حداکثر عمق رنده کاری متفاوت بوده که در هنگام انتخاب باید به میزان عمق قابل رنده کاری دستگاه توجه نمود.

 

نگهداری از رنده برقی

علاوه بر رعایت نکات ایمنی در استفاده از لوازم برقی رعایت چندین نکته دیگر مختص این دستگاه به بالابردن عمر مفید آن کمک می نماید. قبل از شروع به رنده کاری باید سطح قطعه را به منظور عاری بودن از هرگونه میخ و یا منگنه فلزی بررسی کنیم. برخورد با میخ های فلزی باعث صدمه دیدن تیغه های دستگاه شده و از عمر آنها می کاهد.

علاوه بر تیغه های دستگاه، ذغال های موتور الکتریکی و هم چنین تسمه انتقال قدرت به چرخ دوار بعد از مدتی کار، نیاز به کنترل و یا تعویض دارند.

همرسانی :

منتخب هفته

دیدگاه خود را بیان کنید


دیدگاه کاربران