راهنمای کار با چوب

  • 08 مرداد 1399

در اینجا ۵ نکته مهم و کاربردی برای استفاده از چوب به بهترین و حرفه‌ای‌ترین شکل ممکن  بیان میشود:

۱- استفاده از وسایل ایمنی شخصی

یکی از چیزهایی که همه طرفداران کار با چوب باید به آن توجه کنند ایمنی است.  برای اینکه در حین کار با چوب چشمان‌تان را از خاک اره، گرد و غبار و براده‌های چوب در امان نگه دارید بهتر است از عینک محافظ چشم استفاده کنید. اگر از ابزار قدرتمند و پر سر و صدا استفاده می‌کنید بهتر است از محافظ گوش هم استفاده کنید تا گوش‌های‌تان آسیب نبیند. این محافظ هم می‌تواند گوش‌گیر و حذف کننده قاطع صدا باشد و هم اینکه هدفونی باشد که تنها صداهای خارجی را حذف می‌کند. از طرفی ممکن است چوب‌ها دارای بریدگی‌ها و زدگی‌های ریز و درشتی باشد که به پوست‌تان صدمه بزند، برای جلوگیری از این آسیب هم می‌توانید از لباس و دستکش کار استفاده کنید.

۲- آشنایی با ابزار کار با چوب

نکته مهم دیگری که در کار با چوب وجود دارد، آشنایی با ابزار است. کیفیت کار هر کارگر بستگی به ابزار او دارد. هرچه بیشتر با ابزار کار کنید احساس بهتری نسبت به آن‌ها دارید و راحت‌تر می‌توانید با آن‌ها کار کنید. تا وقتی که به ابزار کار با چوب تسلط پیدا نکنید و با آن‌ها آشنا نشوید نمی‌توانید کارتان را با کیفیت خوبی انجام دهید. یک تکه چوب بردارید و با چکش، پیچ گوشتی و اره‌ها به جانش بیفتید. بعد از آن سراغ سنباده برقی و کاغذی بروید و از آن‌ها هم برای صیقل کردن قطعات کار استفاده کنید. بعد از سنباده کشی دستتان را روی قطعه بکشید تا متوجه تفاوت قبل و بعد از استفاده از آن بشوید.

حالا نوبت به ابزار قدرتمندتر می‌رسد، اگر به اره برقی و اره میزی دسترسی دارید، از آن‌ها هم استفاده کنید و طعم لذت انجام کارهایی مثل لبه‌گذاری و طرح‌های تزئینی را هم بچشید. در موقع کار با چنین ابزار قدرتمندی باید هر لحظه حواستان به دست و بدنتان جمع باشد، دست و انگشتان‌تان را از تیغه دورتر نگه دارید و با هوشیاری و طمأنینه کامل آن‌ها را جابجا کنید. اگر در میانه کار لازم است کار را متوقف کنید با دقت تمام قطعه چوب و انگشتانتان را جدا و دستگاه را خاموش کنید.

۳- تمرین برای اتصال قطعات کار با چوب

به جرات می‌توان گفت که اگر اتصال قطعات یک پروژه کار با چوب به خوبی انجام نشود، آن کار از هیچ کیفیتی برخوردار نیست. برای اینکه بتوانید اتصالات را به خوبی انجام دهید باید با دقت و حوصله فراوان تمرین کنید، از قطعات و اتصالات ساده‌تر شروع کنید و کم کم کارتان را ارتقا دهید. انقدر تمرین کنید که مطمئن شوید این کار را یاد گرفته‌اید و می‌توانید با کیفیت قابل قبولی انجامش دهید. بعد از آن می‌توانید با خیال راحت به سراغ پروژه‌های‌تان رفته و کارهای ظریف و پیچیده‌تری را هم انجام بدهید.

۴- کار با بتونه چوب

بتونه کاری چوب این قابلیت را دارد که بهترین و دوست داشتنی‌ترین قسمت کار در حین انجام یک پروژه کار با چوب باشد. با استفاده از این ماده می‌توانید کوچکترین سوراخ‌ها و ناصافی‌های سطح چوب را پر کنید تا در نهایت به سطحی صاف، صیقلی و با کیفیت برسید. بعد از پر کردن تمام ناصافی‌ها با بتونه چوب باید مدت زمانی را صبر کنید که بتونه کاملاً خشک شود، و بعد از آن با سمباده برجستگی‌ها و ناصافی‌های احتمالی موجود را هم از بین ببرید.

۵- رسیدن به طرح نهایی

وقتی که پروژه کار با چوب را تمام می‌کنید، حتی اگر به بهترین شکل ممکن انجام شده باشد باز هم هنوز کار تمام نشده است، برای اینکه بتوانید یک کار حرفه‌ای ارائه بدهید باید کمی هم به ظاهر آن برسید، پس باید دست به کار شده و شروع به رنگ کردن کنید؛ اما قبل از رنگ کردن باید حتماً بتونه کاری و سنباده کشی نهایی انجام و قطعه ساخته شده تمیز شده باشد. با اپوکسی چوب شروع کنید با این کار می‌توانید از نفوذ رنگ به داخل چوب جلوگیری کنید و رنگ آمیزی با کیفیت‌تری داشته باشید. بعد از آن می‌توانید رنگ آمیزی را شروع کنید، رنگ آمیزی می‌تواند با قلم‌مو یا غلتک انجام شود، رنگ را چندبار تکرار کنید، اما قبل از هر بار رنگ آمیزی اجازه دهید که رنگ قبلی خشک شود.

هرگاه که توانستید پروژه‌های کار با چوب ساده را به بهترین شکل انجام دهید، می‌توانید به سراغ کارهای حرفه‌ای تر رفته و حتی با گرفتن سفارش، از انجام کار دل‌چسب‌تان کسب درآمد کنید. یادتان نرود که خلاقیت یکی از مهم‌ترین رموز موفقیت در کار با چوب است.

همرسانی :

منتخب هفته

دیدگاه خود را بیان کنید


دیدگاه کاربران