چراغ او سی O.C در اینورتر چیست

  • 04 شهریور 1399

چراغ او سی O. C در اینورتر چراغی است، که به رنگ سبز در می آید. چراغ او سی O.C در اینورتر در اصل سنسور هشدار دهنده گرمای بیش از حد معمول اینورتر است که به کاربر این هشدار را می دهد بیش از حد توان با دستگاه کار کرده است.

وقتی چراغ او سی در اینورتر روشن می شود دستگاه به طور اتوماتیک از کار می افتد، O.C در اینورتر روشن می شود دستگاه به طور اتوماتیک از کار می افتد، و دیگر عمل جوشکاری، را انجام نمی دهد. در این حالت کاربران باید دستگاه را روشن گذاشته، تا فن، عمل خنک کنندگی را انجام دهد تا لوازم الکترونیکی اینورتر دو باره به حالت اولیه برگردند، وقتی اینورتر جوشکاری خنک می شود چراغ او سی O . C  خاموش می شود.و کاربر می تواند، دوباره عمل جوشکاری را انجام دهد. هر چه دمای محیط گرمتر باشد این چراغ او سی O.C در اینورتر، زود تر روشن می شود.چراغ او سی O.C در اینورتر از خرابی زیاد جلو گیری می کند و این ویژگی مهمی است.

دلیل روشن شدن چراغ o.c یا چراغ چک دستگاه جوش                                                

 

۱- روشن شدن چراغ o.c یا چراغ چک در اثر  بالا رفتن حرارت داخلی دستگاه جوش معمولا در اثر انجام کار های سنگین تر از ظرفیت کاری دستگاه جوش به وقوع می انجامد و ادامه دادن این کار می‌تواند موجب آسیب جدی دستگاه شود.

اما بالا رفتن حرارت می‌تواند دلایل دیگری همچون بروز مشکل در سیستم تهویه هم باشد که معمولا با بروز مشکل در فن یا خاک گرفتگی قطعات یا گرمای بیش از حد هوا هم باشد .

۲-دلیل دوم روشن شدن چراغ o.c یا چراغ چک که معمولا به رنگ زرد یا قرمز است وجود اتصالی در دستگاه است که باید بلافاصله به مراکز تخصصی برای تعمیر تحویل داده شود در صورت ادامه کار در زمانی کوتاه امکان ۲-۳ برابر هزینه تعمیر نیز هست .

۳-مورد سوم که بر روی بعضی دستگاه های جوشکاری نسب شده روشن شدن چراغ o.c بر اثر تناوب بیش‌تر از حد مجاز در ورودیست که گاهی در مناطق دور افتاده و گاهی هم ژنراتور ها یا موتور های برق موجب بروز این مسأله می‌شوند که در ادامه می‌تواند آسیب های جدی به دستگاه جوش اینورتر وارد سازد.

 

در مواقع روشن شدن چراغ o.c یا چراغ چک چه کنیم؟

در صورت روشن شدن چراغ چک بهتر سه دلیل بالا دستگاه باید تا ۵-۱۰ دقیقه در حالت ساکن روشن بماند تا دمای آن کاهش یابد گاهی این عمل باعث ادامه کار دستگاه می‌شود زیرا دمای قطعات قسمت تقویت آمپر افزایش یافته و با زمان دادن در حالت روشن به دستگاه جوش میتوانید از خرابی آن جلوگیری کنید به اعتقاد بنده خاموش کردن دستگاه جوش اینورتر در حالت o.c در ۵ دقیقه اول می‌تواند موجب ایجاد خرابی در آن شود . 

اما اگر بعد از آن دستگاه کار نکرد و چراغ O.c به صورت دائم روشن بود به معنی وجود مشکل فنی در دستگاه اینورتر جوش نیز می‌باشد و به هیچ وجه نباید مجددا‌‌ به برق شهر متصل شوند زیرا این عمل روشن و خاموش کردن دستگاه جوش بعد از خرابی می‌تواند موجب خرابی اجزای متعددی در اقسام مختلف برد شود و هزینه زیادی برای تعمیر به کاربر تحمیل شود.

 

همرسانی :

منتخب هفته

دیدگاه خود را بیان کنید


دیدگاه کاربران