کاربردهای جوشکاری

  • 11 مرداد 1399

کاربرد های جوشکاری چیست؟

۱.اتصال توسط جوشکاری

اولین و مهم ترین کاربرد جوشکاری را می توان ایجاد اتصال بین دو قطعه فلزی یا غیر فلزی، هم جنس یا غیر همجنس دانست. با استفاده از جوشکاری می توان طیف گسترده ای از مواد را با تنوع بسیار به یکدیگر متصل نمود. در برخی موارد از جوشکاری به منظور ایجاد شیار و برشکاری نیز استفاده می شود.

۲.انجام تعمیرات با جوشکاری

یکی دیگر از کاربرد های مهم و فراوان جوشکاری را می توان تعمیر قطعات آسیب دیده دانست. از قطعه های بزرگ ماشین آلات گرفته تا قالب های صنعتی، با استفاده از فرآیند های مختلف جوشکاری قابل تعمیر هستند. در ادامه به توضیح بیشتر در مورد برخی از کاربرد های تعمیراتی جوشکاری می پردازیم.

  • کاربرد جوشکاری در تعمیر ماشین آلات کشاورزی

تجهیزات و ماشین آلات مربوط به استخراج معدن و خاک برداری، پس از مدتی استفاده، ساییده شده و به اصطلاح دچار خوردگی می شوند. با استفاده از جوشکاری می توان یک لایه محافظ و مقاوم در برابر سایش ایجاد کرد. این کار موجب صرفه جویی در زمان و همچنین کاهش هزینه ها خواهد شد.

  • کاربرد جوشکاری در تعمیر مخازن

گاهی اوقات موادی که در مخازن صنعتی نگهداری می شوند، داراری خاصیت خورندگی هستند و پس از گذشت مدتی، باعث تخریب مخازن خود می شوند. در این شرایط ممکن است برخی از نواحی موضعی مخزن تحت تاثیر قرار گرفته و حتی در مواردی، ماده داخل مخزن به بیرون نشت پیدا کند. با استفاده از جوشکاری می توان عیوب ایجاد شده در مخازن را تعمیر نمود.

۳.ایجاد پوشش توسط جوشکاری

همانطور که در قبل هم به این موضوع اشاره شد، از جوشکاری می توان برای پوشش دهی استفاده کرد. این پوشش به منظور ایجاد یک لایه محافظ مقاوم در برابر سایش ایجاد می شود. پوشش تشکیل شده توسط جوشکاری، با قرار گرفتن روی سطح فلز و ایجاد لایه ای نازک، از فلز در مقابل عوامل خورنده و محیط محافظت می کند.

 

حالا ممکن است از خود سوال کنید چه چیزی باعث شده است تا جوشکاری در صنعت های مختلف و ساخت و ساز به این اندازه کاربردی شود. برای پاسخ به این پرسش به توضیح چند مورد از ویژگی ها و مزایای جوشکاری می پردازیم.

هزینه کم: هزینه جوشکاری نسبت به شیوه های دیگر اتصال، کم و مقرون به صرفه می باشد. این مسئله اگر تعداد قطعات برای جوشکاری زیاد باشد اهمیت بیشتری می کند.

اتصالات قویبا استفاده از جوشکاری می توان اتصالات بسیار محکم و قوی، و همینطور دائمی را در بین قطعات ایجاد نمود.

محدودیت کم: به دلیل تنوع بسیاری که امروزه در شیوه های مختلف جوشکاری به وجود آمده است، موارد بسیار کمی وجود دارد که جوشکاری با محدودیت رو به رو شده و قابل استفاده نباشد. به طور مثال جوشکاری را می توان در محل اجرای پروژه انجام داد و قطعات با هر ضخامت و ابعادی را با استفاده از آن متصل نمود.

اتوماتیک بودنبا پیشرفت تکنولوژی جوشکاری، دستگاه های اتوماتیکی ساخته شده اند که به صورت خودکار و بدون نیاز به نیروی انسانی، اتصالات جوشکاری را به شیوه ای بسیار دقیق انجام داد.

همرسانی :

منتخب هفته

دیدگاه خود را بیان کنید


دیدگاه کاربران